Ministerie van Defensie

Terug naar werk

Dat is de verantwoordelijkheid van Defensie (klassieker)

Een laag overvliegende F-16, een fregat dat door golven stampt, een pantservoertuig dat van een zandheuvel duikt. Het is niet moeilijk om jonge mensen warm te maken voor een baan bij Defensie. Dat enthousiasme wordt lang niet altijd gedeeld door hun omgeving (familieleden, partners), zeker niet in tijden waarin Nederlandse militairen tijdens internationale vredesmissies de nodige risico’s lopen. 

Het ministerie vond het belangrijk om een zo evenwichtig beeld van Defensie als werkomgeving te schetsen. We maakten een ‘verantwoorde’, bijna redactionele campagne die eerlijk informeert over aspecten als gevaar, lang van huis zijn, religie, opleidingsmogelijkheden en diversiteit.

Video: Defensie Campagne - Dat is de verantwoordelijkheid van Defensie

De grootste kerstkaart van Nederland

Hoe vergroot je de betrokkenheid van het grote publiek? Het begon als een spannend experiment; het werd een groot succes. We lieten op meerdere plaatsen in het land mensen hun eindejaarswensen voor de mannen en vrouwen in Afghanistan op een enorme rol schriven. De reacties op straat waren louter positief en maar liefst 14.000 mensen deden mee. Ook de ministerraad was enthusiast en tekende. Het leverde een enorme hoeveelheid free publicity en sympathie op. Op de dag voor Kerst vloog de staatssecretaris naar Uruzgan, met onder zijn arm de grootste kerstkaart van Nederland.

Moederdag advertentie

En tot slot een bijzondere advertentie. We lieten de mannen en vrouwen in Uruzgan op Moederdag hun moeder groeten. Dat werd gewaardeerd. Niet in de laatste plaats door het grote publiek.