Employer Branding op TikTok, durf jij het aan?

Terug naar nieuws

Als ik zeg filters, dansjes, uitdagingen en tutorials. Dan zeggen jullie natuurlijk: TikTok. Een social media platform waar videocontent centraal staat en vooral het samenspel tussen de gebruikers het platform maakt. Of het nu gaat om video’s met muziek, grappige filters of AR technologie. Ook informatieve content vindt steeds meer zijn weg op TikTok. Niet zo gek dus dat juist dit platform een gigantische groei in het aantal gebruikers heeft doorgemaakt en ook een grote stap heeft gezet richting volwassenheid. Maar is dit medium ook geschikt voor organisaties en merken om zichzelf te laten zien als werkgever?

TikTok, dat is toch alleen voor kinderen?

Laten we beginnen bij de doelgroep. Het sentiment dat heerst is dat TikTok vooral onder een zeer jonge doelgroep dagelijks gebruikt wordt. Maar niets is minder waar. De grootste groep gebruikers bestaat namelijk uit twintigers. Dit biedt natuurlijk perspectief voor organisaties en merken die zichzelf willen laten zien aan Young Professionals! Maar ook de groep van 40+’ers zijn steeds vaker te vinden op dit platform.

Laat je zien en horen

Een LinkedInberichtje met “zullen we een kop koffie doen?”. Daar red je het niet meer mee om nieuw talent aan te trekken. Als werkgever moet je innovatief zijn en zichtbaar waar je doelgroep zit. Dat is nu precies waar TikTok om de hoek komt kijken. Want je bereikt, wanneer je TikTok inzet voor employer branding en werving, niet alleen de actief zoekenden maar juist ook de latent zoekenden. Wanneer je jouw merk goed onder de aandacht weet te brengen via TikTok is dat niet alleen goed voor je naamsbekendheid en merkbeleving maar weet je misschien wel mensen te verleiden die niet direct op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Werknemers als influencers

Wie kunnen het verhaal over jouw merk als werkgever nu beter vertellen dan collega’s?! TikTok is uitermate geschikt om werknemers een podium te geven en te laten zien hoe werken bij jouw organisatie er nu echt aan toe gaat. Dit kan natuurlijk via het merk-kanaal maar je kunt medewerkers ook enthousiasmeren om op hun eigen kanaal aan de slag te gaan met content over werken bij jouw organisatie. Echte content is waar TikTok voor gemaakt is, gelikte en professioneel geschoten content is dus niet nodig. Een flinke dosis humor en interactie is daarentegen wel heel belangrijk.

Een kwestie van emotie

Door de inzet van TikTok krijgen potentiële kandidaten een kijkje in jouw keuken en krijgen een beter gevoel bij jouw organisatie als werkgever. Je laat zien hoe je anders bent dan alle andere werkgevers en dit wordt verteld door echte collega’s. Want het draait al lang niet meer alleen om een goed salaris en een auto van de zaak. Kandidaten willen zich aangetrokken voelen tot de cultuur, hoe collega’s met elkaar omgaan en willen een positieve bijdrage leveren. De sfeer en cultuur binnen jouw organisatie kan je goed overbrengen met de inzet van TikTok. Daarbij komt dat potentiële kandidaten die jouw organisatie nog niet kennen vaak social media gebruiken om even te checken hoe de cultuur is. Wat is de dresscode, hoe jong of oud zijn de collega’s, hoeveel humor is er op de werkvloer, hoe gaan collega’s met elkaar om? Zijn allemaal vragen waarop ze het antwoord hopen te vinden op de social media platformen. Met de inzet van TikTok kan je inspelen op dit zoekgedrag.

Doe een dansje

Nog niet veel organisaties hebben de stap durven wagen om TikTok definitief op te nemen in hun mediamix. Zeker als het aankomt op employer branding en werving. De TikTok content hoeft natuurlijk geen dansje te zijn. Maar het is wel belangrijk dat je je afvraagt of dit medium goed bij jouw merk en werkgeversmerk past én of je doelgroep zich op TikTok bevindt. Daarbij komt dat je ook voldoende tijd en middelen nodig hebt om hierin te investeren. Interactie en samenspel met je volgers is namelijk superbelangrijk. Want TikTok is een uitgelezen kans om je te onderscheiden van andere werkgevers, je personeel een spotlight te geven en je employer brand en het gevoel hierbij uit te dragen, maar je moet er wel in kunnen (en willen) investeren.

TikTok Tips

Er zijn een aantal tips die je kunnen helpen de eerste stappen te nemen om van start te gaan met TikTok. Ik help je graag een beetje op weg.

 

  1. Wees jezelf. Misschien wel het allerbelangrijkste is dat de content authentiek en echt is. Een professionele productie is dus niet nodig. Gebruik echte beelden, echte mensen en doe je niet anders voor dan je bent.

  2. Collega zoekt collega. Grote kans dat een gedeelte van jouw medewerkers al op TikTok zitten. Dat is mooi! Betrek deze collega’s bij het maken van content en like, deel en reageer op de content die zij maken. Zo kan je een eigen hashtag maken die je medewerkers kunnen gebruiken, zo is de content over jouw merk beter te vinden en hoe populairder de hashtag hoe meer kijkers.

  3. De juiste hashtag. Denk bij het plaatsen van je content goed na over de hashtags die je gebruikt. Je kan natuurlijk een eigen hashtag gebruiken die specifiek voor jouw organisatie is, maar je kan ook een algemene hashtag gebruiken.

         – #vacature, 21,4 miljoen vertoningen

         – #solliciteren 7,9 miljoen vertoningen

         – #werkenbij, 6,4 miljoen vertoningen

    Voor meer tips over wat trending is op het platform kun je terecht bij het TikTok Creative Center. Zo kun je gemakkelijk inspelen in wat veel bekeken en gezocht wordt.

  4. Tips & tricks. Er wordt steeds meer kennis gedeeld op TikTok. Het is daarom goed om ook content te delen waar je doelgroep iets concreet aan heeft. Zo kun je denken aan sollicitatietips, de meest gestelde vragen tijdens een sollicitatie, slimme vragen om zelf te stellen tijdens een sollicitatiegesprek of hoe het werken in jouw branche is. Door deze vorm van content onderdeel te maken van je strategie weten je volgers ook wat ze aan je hebben.

  5. Adverteren kan je leren. Net als op alle andere social media platformen kun je ook op TikTok adverteren. Dit kan gemakkelijk via de TikTok-adsmanager. Het voordeel van adverteren via TikTok is dat de segmentatie van de doelgroepen nog specifieker kan. Zo kan er gebruik worden gemaakt van inzichten over content waar de doelgroep interesse in heeft getoond. Dit kan je gebruiken bij het samenstellen van je doelgroepsegmentatie voor je advertentie. Ook bij advertenties is het belangrijk om geen gelikt reclamebeeld te gebruiken, maar gebruik echte mensen en echte verhalen.